Meer halen uit de verkoop van je bedrijf.
Als ondernemer ben je continu bezig met het runnen en laten groeien van je bedrijf. Maar heb je ook al eens nagedacht over de uiteindelijke verkoop? Want zelfs als dit nu (nog) niet je intentie is, kan het geen kwaad om je hier vast op voor te bereiden. Start daarom nu al met waardecreatie. Zo maak je jouw bedrijf straks nóg aantrekkelijk voor kopers en investeerders. In deze blog lees je hoe je dat doet aan de hand van 9 praktische tips.

Wat is waardecreatie?
Waardecreatie verwijst naar het proces waarbij een onderneming strategische en operationele keuzes maakt om de waarde van het bedrijf te maximaliseren. Dit kan op verschillende manieren, zoals het verhogen van de winstgevendheid, verbeteren van de efficiëntie, versterken van klantrelaties of door te investeren in innovatie.
Waardecreatie is natuurlijk essentieel om een onderneming te laten groeien, maar ook belangrijk om over na te denken als je overweegt het bedrijf te verkopen (in de toekomst). Met een sterke en toekomstbestendige onderneming, trek je namelijk makkelijker kopers en investeerders aan. Daarnaast zorgt het natuurlijk ook voor de beste rendementen en een hogere verkoopprijs: win-win, toch?!
Hoe creëer je waarde voor een bedrijf?
Waardecreatie begint met een goed trackrecord. Goede financiële resultaten uit het verleden geven namelijk vertrouwen en verhogen de waarde. Ook is het belangrijk dat het bedrijf groeit en het liefst een EBITDA (bedrijfsresultaat voor rente, afschrijvingen en belastingen) heeft van boven de 1 miljoen euro. Een ‘gevestigd’ bedrijf wordt geassocieerd met minder risicovol en is daarmee aantrekkelijker voor potentiële kopers.
Dus wil je graag verkopen, maar ben je nog niet tevreden over jouw trackrecord en EBITDA? Of wil je gewoon nog even doorgroeien en je bedrijf verkoopklaar maken om straks het maximale resultaat te behalen? Met onderstaande tips laat ik je zien hoe je op basis van zowel interne als externe factoren maximale waarde creëert voor jouw bedrijf.

Waardecreatie op basis van interne factoren
Tip 1: Zorg voor terugkerende omzet
Een continue stroom van terugkerende omzet maakt een bedrijf stabieler en aantrekkelijker voor kopers. Dit kun je realiseren door sterke klantrelaties op te bouwen en een herkenbaar merk neer te zetten. Zo ‘bind’ je namelijk klanten aan je merk. Bekijk daarnaast of je producten kunt omzetten in een abonnementsmodel voor structureel terugkerende klanten.
Tip 2: Bouw een sterk en onafhankelijk managementteam
Een bedrijf dat sterk afhankelijk is van de eigenaar, levert bij verkoop vaak een vermindert resultaat op. Er valt dan met de verkoop immers een groot stuk waarde weg. Dit is zeker bij familiebedrijven vaak aan de orde. De waarde van een familiebedrijf is bij verkoop daarom ook altijd lager dan een vergelijkbaar niet-familiebedrijf.
Het aanstellen van een onafhankelijk managementteam, borgt de continuïteit van je onderneming. Start daarom tijdig met het vinden van de juiste mensen en zorg voor goede kennisoverdracht. Dit zal in eerste instantie extra kosten en lager resultaat opleveren. Maar dit verdient zich al snel weer terug door de waardevermeerdering van het bedrijf.
Tip 3: Analyseer je klantportefeuille
Een te grote afhankelijkheid van een klein aantal klanten maakt je onderneming kwetsbaar. Zorg daarom voor spreiding in je klantenbestand. Kijk daarnaast of je nieuwe klantgroepen kunt aantrekken of kunt uitbreiden naar nieuwe markten en sectoren. Zo ben je minder afhankelijk van een specifieke branche. Hierdoor verminder je het risico voor toekomstige kopers en zorgt je voor waardecreatie. Ook omzetgaranties kunnen daarbij helpen.
Tip 4: Blijf innoveren
Waardecreatie gaat natuurlijk hand in hand met innovatie. Blijf altijd kijken hoe je jouw producten en diensten kunt blijven verbeteren. Speel in op trends en ga mee met de nieuwste ontwikkelingen. Zo blijf je relevant, verhoog je de klanttevredenheid én blijf je aantrekkelijk voor potentiële kopers en investeerders.
Tip 5: Creëer een sterke bedrijfscultuur
Een fijne bedrijfscultuur leidt tot gemotiveerde medewerkers, minder ziekteverzuim en een hogere productiviteit. Zorg ervoor dat werknemers zich gewaardeerd voelen en écht betrokken zijn bij de organisatie. Dit gaat dus verder dan wat kreten op de muur! Door een fijne manier van samenwerken verhoog je de productiviteit en verlaag je het ziekteverzuim. Dat zorgt voor een beter imago naar buiten toe en verhoogt de waarde van je bedrijf.
Tip 6: Investeer in cybersecurity
Tegenwoordig wordt er bij het kopen van een bedrijf ook steeds meer gelet op veiligheid. De opkomst van AI, het werken in de cloud, automatisering van processen en de aangescherpte privacywetgeving maken goede cybersecurity een absolute must. Neem dit daarom serieus! Minimaliseer het risico op datalekken en cyberaanvallen door een goede IT-infrastructuur en train je personeel.

Waardecreatie op basis van externe factoren
Tip 7: Voer regelmatig een concurrentieanalyse uit
Weet waar je staat ten opzichte van de concurrentie. Zoek vervolgens naar onderscheidende kenmerken die moeilijk te kopiëren zijn. Denk aan een unieke techniek, exclusieve grondstof, geheim recept of sterke merkbeleving, die net even anders is dan die van jouw concurrent. Lukt dit je niet zelf? Kijk dan eens naar strategische samenwerkingen die je kunt aangaan om jouw concurrentiepositie te versterken.
Tip 8: Speel in op trends in de branche
De waarde van je bedrijf hangt mede af van de branche waarin je opereert. Zorg daarom dat je producten en diensten aansluiten bij toekomstige ontwikkelingen en marktbehoeften. Een bedrijf dat goed gepositioneerd is binnen een groeiende sector is namelijk meer waard. Analyseer markttrends en pas je bedrijfsstrategie aan om concurrerend te blijven. Dit soort trends vind je bijvoorbeeld terug bij McKinsey&Company.
Tip 9: Houd rekening met economische omstandigheden
De algemene economische situatie speelt ook een belangrijke rol bij de waardebepaling van een bedrijf. Houd daarom altijd de ontwikkelingen op dit gebied in de gaten, zowel nationaal als internationaal. Zo zet je een flexibel en robuust bedrijf neer. Bovendien kun je hierdoor beter inschattingen maken en beslissingen nemen.
Denk bijvoorbeeld aan het bepalen van een goed verkoopmoment. In een financieel stabiele markt met lage rentes kan het makkelijker zijn om financiering te vinden voor ondernemingen. Bovendien is het risicoprofiel van ondernemingen dan minder, waardoor de waarde op zo’n moment hoger ligt.

Wat is meervoudige waardecreatie?
Naast financiële waardecreatie, wordt tegenwoordig ook meervoudige waardecreatie steeds belangrijker. Dit houdt in dat een onderneming niet alleen op economische gebied waarde toevoegt, maar dit ook doet op sociaal, ecologisch en intellectueel vlak. Denk bijvoorbeeld aan duurzamer ondernemen. Organisaties die zich hiermee bezighouden, zijn aantrekkelijker voor klanten en medewerkers en daarmee dus ook voor kopers en investeerders.
Ontdek de waarde van jouw bedrijf!
Waardecreatie is een proces dat tijd kost en strategische keuzes vereist. Door zowel interne als externe factoren te optimaliseren, verhoog je niet alleen de verkoopprijs van je bedrijf, maar zorg je ook voor een gezondere en toekomstbestendige onderneming. Wil je direct inzicht krijgen in de waarde van je onderneming en concrete adviezen om deze te verhogen? Neem contact op en ontdek de groeipotentie van jouw bedrijf!