Bedrijf verkopen
Waar moet je op letten als je je bedrijf gaat verkopen? Waarom zou je advies moeten inwinnen? Daar vertellen we hier meer over. En we lichten de 5 fases toe van een verkoopproces, zodat je goed weet wat je te wachten staat.
Bedrijf verkopen, waar moet je op letten?
Je wilt je bedrijf verkopen, maar hoe pak je dat aan? Wat zijn de zaken waar je op moet letten? Er zijn heel veel zaken waar je op moet letten en per bedrijf zal het verschillen wat het meest belangrijk is. Toch zijn hier alvast wat algemene punten:
- Is je bedrijf klaar voor de verkoop? Dit kun je testen door jezelf bijvoorbeeld de volgende vragen te stellen: is je administratie op orde, zijn de resultaten van de afgelopen jaren een goede indicatie voor de toekomst, is de balans opgeschoond, zijn alle contracten in orde en overdraagbaar, kan de organisatie verder zonder de huidige eigenaar?
- Ken je de waarde van je bedrijf en het sentiment in de markt? Wat is het risicoprofiel van jouw bedrijf (maak bijvoorbeeld een mooie SWOT analyse)? Wat is de werkelijke waarde van je activa of passiva op de balans? Heb je een goede salesfunnel? Zijn de ratio’s van jouw onderneming bekend en gunstig? Wat is de samenstelling van je klanten portefeuille? Dit zijn vragen die je goed zult moeten voorbereiden.
- Maak een goed informatie memorandum (‘verkoopbrochure’), zodat kopers het juiste beeld krijgen van je onderneming. In dit memorandum mag je je onderneming best van de mooiste kant laten zien, maar blijf bij de realiteit. Je wilt het vertrouwen tussen jou en een toekomstige koper niet beschadigen. En zorg voor een goede NDA voordat je informatie verstrekt om jezelf en anderen te beschermen.
- Bedenk van te voren hoeveel bekendheid je aan de verkoop wil geven. Je wilt niet dat je medewerkers er onrustig van worden en vertrekken als ze horen van een verkoop maar nog niet duidelijk is wie de nieuwe eigenaar wordt. Daarnaast wil je ook geen onrust veroorzaken bij leveranciers en klanten.
Wil je weten waar je op moet letten als het om de verkoop van jouw bedrijf gaat? Wij kunnen je hierover adviseren. Neem dan vrijblijvend contact met ons op.
Advies bij bedrijf verkopen
Het verkopen van een bedrijf duurt gemiddeld een jaar. Sommige bedrijven worden veel sneller verkocht, maar het kan ook 3 jaar of langer duren. Dit ligt niet altijd aan de verkoper. Sommige bedrijven zijn moeilijk te verkopen omdat er maar weinig kopers voor zijn. Maar er zijn ook aanwijsbare redenen waarom een verkoop lang kan gaan duren. Denk aan:
- Onrealistische vraagprijs
- De informatie uit het informatiememorandum strookt niet met de resultaten uit het boekenonderzoek
- De onderneming blijft maar met gewijzigde informatie komen
- De onderneming gaat de eerste prognose niet realiseren
- Er is exclusiviteit met één partij afgesproken zonder bijbehorende aanvullende voorwaarden
- De administratie is niet op orde
- De verkopers weten zelf nog niet wat ze willen
- De wet- en regelgeving is niet gevolgd
Een langer traject kost de ondernemer tijd en geld. Niet alleen de gemaakte kosten en uren, maar er bestaat zeker ook het risico dat de verkoopopbrengst minder wordt als gevolg van bovenstaande punten. Goed advies van een ervaren overname adviseur voorkomt dit soort redenen. En dat bespaart bij voorbaat al geld en tijd. Wij hebben veel expertise en ervaring en helpen onze klanten bij het voorkomen van de mogelijke valkuilen.
Lees ook dit interessante artikel over het juiste moment om te verkopen.
Verkopen van je bedrijf: 5 fases
Bij N4MB3RS onderscheiden we 5 fases bij het verkopen van een bedrijf. Jij kunt kiezen of je ons advies en onze ondersteuning voor alle fases inzet of voor een enkele fase. Dit zal afhankelijk zijn van je eigen ervaring, tijd, geld en de moeilijkheidsgraad van de overname. De 5 fases die we in het algemeen onderscheiden zijn de voorbereidingsfase, de marketingfase, de bemiddelingsfase, de onderzoeksfase en de transactiefase.
Verkoop bedrijf: de voorbereidingsfase
Wanneer je je onderneming gaat verkopen, komen de volgende vragen op je af:
- Wat is mijn bedrijf waard?
- Hoe verloopt een verkoopproces?
- Wie moet hiervan op de hoogte zijn?
N4MB3RS gaat je ondersteunen en adviseren bij iedere vraag. Eerst maken wij een vragenlijst van op te leveren informatie die nodig is om een goed beeld van de onderneming te krijgen. Er komt een marktonderzoek, zodat we de onderneming kunnen benchmarken ten opzichte van de markt. We bepalen de waarde van het bedrijf en samen bespreken we de prijsrange en de overige voorwaarden. Ook zorgen we voor een planning met ijkpunten en op te leveren stukken waardoor er overzicht blijft op het verkoopproces.
In deze fase werken we nauw samen en leren wij uw onderneming door en door kennen. Omdat we veel vragen stellen kan het soms confronterend en ongemakkelijk voelen. Het is echter een heel belangrijke fase omdat de informatie uit deze fase bepalend is voor het verloop van het totale traject. Afraffelen van deze fase zorgt voor vertraging en problemen in latere fases. Het is belangrijk dat de onderneming alle benodigde informatie voor verkoop heeft voorbereid en dat deze juist en volledig is.
Bedrijf verkopen: de marketingfase
In de marketingfase gaat het om de wijze waarop en waarmee je potentiële kopers gaat benaderen. In deze fase gaat het om de volgende vragen:
- Hoe zet ik mijn bedrijf te koop?
- Waar vind ik de kopers voor mijn bedrijf?
- Wat voor verkoopproces wil ik?
N4MB3RS stelt een informatiememorandum op, op basis van de informatie uit de voorbereidingsfase. Hierin wordt alle informatie zo weergegeven dat potentiële kopers enthousiast raken en voldoende informatie hebben om een bieding uit te kunnen brengen. Daarnaast kunnen we een longlist opstellen van potentiële kopers en bepalen we samen de shortlist. We adviseren over de mogelijke verkoopstrategie en voeren die naar keuze uit. Het kan zijn dat we een (anoniem) profiel uitzetten op één van de platforms of we benaderen een selecte groep rechtstreeks. Een combinatie is ook mogelijk.
De meeste ondernemers vinden dit de leukste fase. Wij krijgen regelmatig verraste reacties op het informatiememorandum. Vaak hebben ondernemers niet de tijd om van een afstandje naar hun onderneming te kijken en is een objectieve blik dan heel verfrissend. Daarnaast ben je bezig met het meedenken over potentiële kopers en kansen, wat altijd veel energie geeft.
Bedrijf verkopen: de bemiddelingsfase
In de bemiddelingsfase gaat het om het verkrijgen van een bieding die past bij de voorwaarden van de verkoper. De vragen die hierbij zijn:
- Is de bieding voldoende voor mij?
- Passen de gestelde voorwaarden bij mijn wensen?
- Is het een betrouwbare koper?
- Past de koper bij de onderneming?
N4MB3RS benadert kopers volgens het afgesproken verkoopproces. Het informatiememorandum wordt opgestuurd na overeengekomen geheimhoudingsverklaringen. N4MB3RS verricht eventueel aanvullend onderzoek naar kopers. Wij houden nauw contact met alle betrokkenen en zorgen voor een goede informatie-uitwisseling. De onderhandelingen worden door ons uitgevoerd in nauwe samenwerking met de verkoper. Indien er een LOI moet worden opgesteld, zullen wij daarin borgen dat alle gemaakte afspraken goed zijn verwerkt.
Een hele spannende fase. Want als ondernemer ben je overtuigd van de waarde en het potentieel van je onderneming, maar ziet een koper dat ook? Het kan zijn dat je overspoelt wordt door goede biedingen. Maar het kan ook zijn dat er biedingen komen die zo laag zijn dat je je plannen moet bijstellen. Deze fase kan daarmee kort of lang duren en dit is niet altijd vooraf goed te voorspellen. Er zijn klanten waarbij dit een maand heeft geduurd en er zijn klanten waarbij het 3 jaar heeft geduurd. Is je onderneming groot genoeg voor een OR dan zal deze nu ook bij het proces betrokken moeten worden.
Verkoop bedrijf: de onderzoeksfase
Je hebt een goede bieding ontvangen. Voordat je kunt beginnen met het koopcontract, wil de koper de risico’s van jouw onderneming in kaart brengen (de due diligence):
- Klopt de informatie uit het informatiememorandum?
- Is deze onderneming de investering (bieding) wel waard?
- Wat zijn de (onbekende) risico’s van deze onderneming?
- Welke garanties of zekerheden heb ik straks nodig van de verkoper?
De koper zal komen met een lijst van informatie die hij wil onderzoeken. N4MB3RS helpt bij het opzetten van de dataroom en bij het controleren van de informatie voordat deze de dataroom in gaat. N4MB3RS helpt ook bij de coördinatie van de informatieverzameling en de communicatie naar de organisatie. Ook zorgen wij voor de afwikkeling van de Q&A in de dataroom.
Deze fase kost tijd (en geld) van de verkopende onderneming. Ook kan het gebeuren dat nu meer medewerkers moeten worden ingelicht omdat er veel informatie uit de onderneming nodig is. Daarnaast is het een vervelende fase omdat de koper vooral onderzoek doet naar de risico’s. De uitkomst van het due diligence rapport kan confronterend zijn. In het algemeen kunnen de gevonden punten uit de due diligence in het verkoopcontract worden opgelost.
Verkoop bedrijf: de transactiefase
Het wordt tijd om de bieding en alle voorwaarden in een koopcontract om te gaan zetten. In deze fase gaat het om de volgende vragen:
- Zijn alle afspraken goed opgeschreven?
- Zijn de afspraken praktisch en duidelijk?
- Welke garanties krijg ik van de koper?
- Hoe gaan we de overdracht regelen?
- Wat als het misgaat: hoe lossen we dat op?
- Is het duidelijk waar de verantwoordelijkheid van de verkoper eindigt?
Samen met de jurist stelt N4MB3RS de verkoopcontracten en bijbehorende documentatie op. Wij zorgen ervoor dat jouw belangen volgens afspraak in al deze documenten worden verwerkt. Of dat nu een heel eenvoudig verkoopcontract is of een uitgebreide variant met veel bijlagen. We bespreken alle afspraken, voorwaarden, garanties uitgebreid zodat je als verkoper precies weet waar je voor tekent. Daarnaast begeleiden we het proces naar de closing (de daadwerkelijke overdracht) bij de Notaris.
Voor verkopers is dit vaak de meest irritante fase. Je verwacht dat de deal rond is en het lijkt er nu op dat er nog over heel veel punten opnieuw onderhandeld wordt. Daarnaast wil een koper zoveel mogelijk risico’s bij de verkoper neerleggen, waardoor je (even) als partijen tegenover elkaar komt te staan. Dit is het ook het moment dat de verkoop definitief wordt, wat toch een afsluiting is van een belangrijk onderdeel van je leven. Na de closing is er weer ruimte om te focussen op de nieuwe plannen.