Informatiememorandum
Bij het kopen of verkopen van een onderneming wordt een informatiememorandum opgesteld. Dit wordt ook wel verkoopmemorandum of IM genoemd. Hier vertellen we je er alles over.
- Wat is een Informatiememorandum (IM)?
- Waarom is een verkoopmemorandum belangrijk?
- Waaruit bestaat een Informatiememorandum?
- Do’s en Don’t van een informatiememorandum

Wat is een Informatiememorandum (IM)?
Een informatiememorandum is een rapport met gedetailleerde informatie over een onderneming die te koop staat. Het rapport beschrijft de activiteiten, financiële gegevens, de organisatiestructuur van de onderneming en de strategie. Belangrijke onderdelen van het document zijn de prognoses en toekomstige te verwachten ontwikkelingen voor de onderneming. Het informatiememorandum moet kopers een helder beeld geven over de over te nemen bedrijf.
Waarom is een verkoopmemorandum belangrijk?
In het rapport wordt alle essentiële informatie over de onderneming opgenomen. Het gaat hierbij om essentiële informatie voor mogelijke kopers. Op basis van dit rapport besluiten kopers of zij geïnteresseerd zijn in de onderneming of niet. Zij maken op basis van het IM een inschatting van risico’s, van mogelijke schaalvoordelen, en de overweging of de onderneming past bij de eigen strategie. Daarnaast vormt het informatiememorandum de basis voor de prijs en de voorwaarden in de onderhandelingen.
Waaruit bestaat een Informatiememorandum?
Het is lastig om een voorbeeld te geven van een informatiememorandum omdat ze specifiek voor elk bedrijf worden opgesteld en omdat het bedrijfsgevoelige informatie betreft. Toch zijn er een paar vaste onderdelen. Een informatiememorandum bestaat in het algemeen uit de volgende onderdelen:
Een inleiding
In de inleiding wordt het doel van het memorandum, de opsteller, de contactpersonen, het proces en de disclaimers toegelicht. Ook wordt de vertrouwelijkheid nogmaals benadrukt, hoewel partijen al vooraf een geheimhoudingsverklaring hebben getekend.
De samenvatting
In de samenvatting worden de belangrijkste punten uit het rapport kort aangestipt. Het gaat hierbij om de redenen tot verkoop, de belangrijkste unieke verkoopargumenten (USP’s) van de onderneming en enkele belangrijke kerncijfers.
Toelichting op de onderneming
Dit deel bevat een overzicht van de onderneming: de historie, het verdienmodel, juridische structuur en organisatie. Ook worden aspecten zoals IT-structuur, personeelsbestand, managementteam en marketingactiviteiten besproken naast onderwerpen specifiek passend bij die onderneming.
Klanten en omzet
Er wordt ingegaan op de klantenportefeuille. Niet in detail (geen namen). Belangrijke aspecten zijn de loyaliteit van klanten, de verdeling van de omzet over type klanten, het aantal klanten en de churn. Ook een uitsplitsing van de omzet naar businesslines, markten, producten/productgroepen wordt hier toegelicht.
Leveranciers
Wanneer een onderneming afhankelijk is van een aantal belangrijke leveranciersrelaties zal dit ook moeten worden toegelicht inclusief de belangrijkste kpi’s.
Markt, strategie en ontwikkelingen
Bij de externe analyse van de markt wordt gekeken naar de mogelijke kansen en risico’s. Middels een SWOT analyse wordt de strategie en sterke punten van de onderneming afgezet tegen de markt.
Financiële gegevens en prognose
Het memorandum bevat genormaliseerde historische balansen, resultatenrekeningen en kasstroomoverzichten. Daarnaast worden toekomstige prognoses gepresenteerd met een goede toelichting op de aannames. Deze prognoses zijn de basis voor het beoordelen van de waarde en mogelijkheden van de onderneming voor potentiële kopers.
Bijlages
Hier kan extra relevante informatie worden verstrekt zoals investeringsplannen, activa overzichten, taxatierapporten en contracten.
Do’s en Don’t van een informatiememorandum
Omdat het informatiememorandum de basis is voor de mogelijke biedingen, willen ondernemers de inhoud van het memorandum te mooi maken. Echter, wanneer uit de due diligence blijkt dat het informatiememorandum te rooskleurig is, kan dit de overname in gevaar brengen. In het beste geval zijn de gevolgen beperkt tot mogelijke aanpassingen van de bieding, in het ergste geval het afhaken van kopers met eventuele claims voor de gemaakte kosten.
Geef aandacht aan punten die waardevol zijn van de onderneming.
Wees in je informatiememorandum compleet in je analyse van alle punten die waardevol kunnen zijn voor een koper. De verkoper kent de onderneming, de koper niet. Vergeet niets van waarde.
Geef niet (alleen) de historische cijfers uit de jaarrekeningen maar normaliseer ze.
Een koper gaat historische cijfers analyseren om patronen te herkennen en die door te vertalen naar de toekomst. Wanneer die historische cijfers zijn vertekent door eenmalige gebeurtenissen of door de wensen van de aandeelhouders, zou dit ook tot een vertekent patroon kunnen leiden. Haal deze ‘eenmalige’ of afhankelijke gebeurtenissen eruit (dit noemen we normaliseren) en licht het toe zodat kopers betrouwbare prognoses kunnen maken.
Geef geen concurrentiegevoelige informatie.
Een informatiememorandum is bedoeld om interesse te wekken en een basis te geven voor de bieding. Het is niet de bedoeling om bedrijfsgeheimen prijs te geven. Blijf daarom een goede afweging maken tussen wat een koper nodig heeft versus alle informatie. Een echte koper kan die informatie later, onder strenge voorwaarden, in het traject krijgen.
Informatiememorandum nodig?
Plan direct een gratis adviesgesprek van een uur. Hierin ontdek je:
- Wie wij zijn en wat we voor je kunnen betekenen?
- Hoe we kunnen helpen bij het opstellen van een goed Informatiememorandum
- Ons stappenplan voor een goed IM.
Op deze manier weet je wat je te wachten staat.
